Om det uppstår skador eller felaktigheter i din hyresrätt är det viktigt att du vet hur du ska agera. Du som hyresgäst har rätt till en bostad som är i bra skick. Skulle det finnas defekter som exempelvis fuktskador, mögel, brist på varmvatten, skadade köksluckor eller vitvaror som inte fungerar, ska du rapportera detta till din hyresvärd. Sedan är det värdens ansvar att se till att dessa återställs. För att kommunen ska kunna ingripa, krävs det att det finns risk för människors hälsa eller fara för miljön.
"Om det finns risk för människors hälsa på grund av brister i en hyreslägenhet, kan kommunen gripa in och kräva åtgärder."
Angelica Thunberg, miljö- och hälsoskyddsinspektör.
Om något skulle gå sönder bör du utan dröjsmål meddela din hyresvärd, då de är ansvariga för reparationer och underhåll. Skulle det visa sig att din hyresvärd inte agerar på din felanmälan, har du möjlighet att vända dig till Hyresgästföreningen för assistans och vägledning.
För situationer där inomhusmiljön är påverkad, såsom mögel eller ventilationssvårigheter, och hyresvärden inte vidtar några åtgärder, kan du även kontakta din kommuns miljökontor. Detta fungerar som tillsynsmyndighet för inomhusmiljö och kan hjälpa till att utöva påtryckningar på hyresvärden.
Läs vidare hos Hyresgästföreningen
Det är även viktigt att du dokumenterar skador när du flyttar in och att du har en hemförsäkring som skydd mot oväntade skador. Som hållpunkt kan det vara bra att känna till skillnaden mellan normalt och onormalt slitage, och att din hyresvärd har en underhållsplikt.
Skulle du ha ytterligare frågor eller behöver specialiserad hjälp med utredningar inom områden som mögel, PCB, asbest eller radon, tveka inte att kontakta experterna på UAMS AB. De har kunskapen och erfarenheten för att bistå dig med adekvata lösningar och rådgivning för en tryggare boendemiljö.